Чому люди фаблять?
Люди прагнуть новинок. Ці новинки дає їм інтернет. Ми натискаємо на одне посилання, потім на інше, і так по колу. Коли люди публікують твіт чи пост, одразу отримують реакції у вигляді коментарів чи лайків. Це змушує їх почуватися потрібними настільки, наче весь світ чекає на їхній допис.
Психологи називають це петлею зворотного зв’язку в інтернеті. Що цікаво, вона використовує ту саму систему винагород у мозку, що й кохання чи дружба. Тому люди витрачають час на смартфон та інтернет, а водночас дають собі виправдання – багатозадачність. Ми переконуємо себе, що можемо бути ефективні одночасно в кількох місцях завдяки онлайну. Але це не так. Дослідники з’ясували, що люди неспроможні займатися кількома справами одночасно. Наприклад, під час розмови ми поглядаємо на телефон. У такому стані ми можемо почути слова співрозмовника, але не можемо обробити слова й невербальні сигнали з такою швидкістю, як належить. Мозок людини не може зосередитися на чомусь, роблячи одночасно інше, каже нейронауковець Ерл Міллер. Це наче постійне перемикання вперед і назад, яке забирає багато енергії та часу та спотворює відчуття цінності справжнього контакту з друзями. Коли ми сидимо на цифровому ланцюзі, то не присутні повноцінно ані у віртуальному, ані в справжньому житті, каже викладачка МТІ, докторка Шеррі Теркл. До того ж люди це помічають, а тому не відкриваються нам. Це знижує рівень емпатії та зв’язків між співрозмовниками. Є дослідження, яке виявило, що рівень емпатії в студентів вищих навчальних закладів з 1979 до 2009 року зменшився на 40%. А це найбільше падіння з 2000 року. Віртуальні технології вже досить давно стали частиною життя сучасної людини. Практично будь-яка діяльність праці і відпочинку пов’язана з віртуальністю. Обмеження, спричинені пандемією, різко змістили баланс у бік віртуальності, тому нам доводиться адаптуватися до цих змін. Ми змушені поєднувати онлайн- та офлайн-процеси, щоб бути ефективними, не випадати з робочих і соціальних процесів. Темп і вимоги сучасного суспільства змушують нас практично постійно перебувати в онлайн-просторі. Це створює напругу, яка може проявлятися й у вигляді фабінгу. Наша психіка обробляє величезні обсяги інформації, проте одночасно повноцінно перебувати в кількох процесах не вдасться. Це пов’язано з функцією уваги, тобто з довільним перемиканням психічної діяльності на те, що ми вважаємо важливим. Тож решта стає другорядним, і в інших процесах ми можемо бути присутніми лише поверхово. Тому людина, яка постійно відволікається в бесіді на смартфон, автоматично стає неуважною до співрозмовника. Так, вона може перемикатися назад, але в будь-якому разі втрачається якість комунікації. Постійне відволікання на гаджети також викликає певні емоції в співрозмовника (наприклад, образу, роздратування), через що страждає міжособистісний компонент контакту. Загальна рекомендація може бути одна: розібратися зі своєю тривогою, тому що фабінг – це передусім нав’язливе відпрацювання напруги. Для початку людям, які фаблять, можна порекомендувати помічати й надавати цінність тим людям, які зараз поруч із ними, незважаючи на те, якої терміновості й важливості контент на екрані.
https://www.the-village.com.ua/village/business/business-ethics/310101-fabing
Комментариев нет:
Отправить комментарий